Direct contact? Bel 088 - 838 13 81

Direct contact?
088 - 838 13 81

Geschiedenis PNO
Elke organisatie met innovatie-
en groeiambities moet nadenken
over de financiering daarvan.
Steeds weer opnieuw, want de
ideale oplossing van nu kan
morgen alweer achterhaald zijn.

Een partij die uw ambities kent en
begrijpt kan bij de ontwikkeling en
uitvoering het verschil maken!

PNO Consultants: het verhaal van een goed idee

Iedere startup begint met een goed idee, enthousiasme en innovatie. Dat ondersteunen wij met raad en daad – want we herkennen dat. Zo begonnen wij zelf ook in 1985. We maakten een razende spurt van kleine starter tot internationaal bedrijf. Daarbij gingen we soms woelige tijden door. Maar die leerden ons ook wie we zijn. En vooral wie we willen zijn: een organisatie die helpt om goede ideeën de ruimte te geven. Dit is de geschiedenis van óns idee.

Wilt u meer weten?

Onze start: drie studenten aan de bron van een nieuwe bedrijfstak

Het subsidielandschap is complex. Dat merkten drie studenten Bedrijfskunde toen zij voor een afstudeeropdracht in 1984 subsidies in kaart brachten. Met de resultaten van hun onderzoek adviseerden zij een aantal bedrijven, die vervolgens een interessante subsidie ontvingen. Het succes was groot nieuws: de studenten kwamen zelfs op televisie. En een idee was geboren: als zij nou eens meer bedrijven de last van een subsidieaanvraag konden besparen door hen daarbij te helpen? Geen van de oprichters kon vermoeden wat een gouden idee dat was. Of dat daaruit zelfs een heel nieuwe bedrijfstak zou voortkomen: subsidie-advisering.

De beginjaren: standhouden in een woelig subsidielandschap 

Het idee van subsidie-advies sloeg aan. Het ene na het andere subsidiebureau opende zijn deuren. PNO Consultants zelf groeide van 3 naar 40 mensen, naar een tweede vestiging en daarna zelfs meerdere, en vestigingen in het buitenland. Subsidie-advies was hot en de concurrentie hevig. En ook de overheid keek – terecht – steeds kritisch naar subsidies, waardoor we vaak snel moesten schakelen. Bijvoorbeeld toen de overheid in 1991 de innovatiestimuleringsregeling (Instir) afschafte. We verdiepten ons onmiddellijk in de regeling die ervoor in de plaats kwam: de WBSO. Zo zorgden we ervoor dat we konden blijven doen wat we wilden doen: innoverende organisaties helpen om hun idee tot bloei te brengen. 

Crisis: als multinational terug naar de roots

De explosieve groei was geweldig, en betekende tegelijkertijd dat we de handen flink uit de mouwen moesten steken. Dat deden we dan ook. Halverwege de jaren 90 waren we verantwoordelijk voor een club van meer dan 300 medewerkers in Nederland, West- en Oost-Europa. Dat werd anders toen de economische crisis rond 2008 toesloeg. Net als veel andere bedrijven moesten ook wij ons herbezinnen op wie we wilden zijn. We namen als organisatie een bewust besluit: dat we niet bij de pakken zouden neerzitten, maar nog beter zouden worden. Een gids voor innovators; een organisatie die anderen helpt om hun ambities waar te maken. Met dat enthousiasme gingen we aan de slag.

Enthousiasme voor innovatie- en financieringsadvies

Hoewel we nu samenwerken met 250 collega’s in meerdere landen, zijn we tegelijkertijd dichter bij ons oorspronkelijke idee dan ooit. Ja, we kunnen ons nu marktleider noemen op het gebied van innovatie en financieringsadvies. Maar in de basis zijn we nog steeds die mensen die bedrijven wilden helpen om iets moeilijks makkelijker te maken. Die ideeën de ruimte geven. Als het aan ons ligt, blijven we dat gewoon doen. Voor iedereen die vol vuur aan iets nieuws begint. Want daar herkennen we onszelf in.

Ook een goed idee?